Professionalisering op het Triton College

11 oktober 2017 - Oak Park, Verenigde Staten

Na een laat ontbijt rijden we om 8.30 uur naar Triton College Adult Education Department. Deze school werkt sinds kort samen met het Morton College en vandaag mag ik met Tom mee naar een professionaliseringsprogramma voor docenten volwasseneneducatie.

IMG_3693    IMG_3690

De afdeling is gelegen op een immens grote campus en na een paar omzwervingen komen we uiteindelijk aan bij gebouw M. We worden verwelkomd door Mitchell Goins, directeur van de afdeling volwassenenonderwijs. De koffie, muffins en fruit staan klaar om mee te nemen naar de scholing :)

IMG_3691

We kunnen twee workshops volgen en maken de keuze: ‘Teaching Outside the Book: Using Tech in the Classroom’ en ‘Guiding Principles of Effective Writing Instruction in the Age of WIOA’.

In de eerste workshop wordt vooral ingegaan op het gebruiken van tools voor het smartboard. Daarnaast worden werkvormen uitgelegd die je als docent kunt gebruiken met behulp van smartphones (o.a. QR-code en Kahoot). Het verbaast me dat deze docenten zo weinig gebruik maken van digitale tools. We zijn echt een heel stuk verder in het gebruik hiervan. Mijn inbreng wordt dan ook bijzonder gewaardeerd. De scholing is voor mij eerder een herhaling dan nieuws.

Bij de tweede workshop is het bijzonder interessant om te horen hoe het schrijfonderwijs bij ESL (English as a second language) vorm krijgt. Er wordt uitgegaan van 5 principes:
1.       studenten moeten voldoende mogelijkheden krijgen om in en buiten de klas voor verschillende doeleinden te schrijven
2.       studenten moeten kansen krijgen om te schrijven voor echt publiek en doeleinden
3.       studenten moeten betrokken zijn bij duurzame schrijfactiviteiten die hen de kans geven om te schrijven, te brainstormen, te werken met anderen, feedback te ontvangen en hun werk te verbeteren
4.       studenten moeten kansen krijgen om na te denken over ideeën en problemen, aannames te identificeren en te veronderstellen, begrippen op verschillende manieren te verkennen
5.       expliciete en directe instructie van grammatica en spelling mag niet geïsoleerd gegeven worden maar dient ingebed te zijn in authentieke schrijfprojecten en activiteiten
Diverse voorbeelden worden aangehaald om authentieke schrijfprojecten te initiëren o.a. film- of songreviews, blogs, schrijven voor Amnesty International, reviews producten op internet, brieven naar de overheid….

Nog even iets korts over de WIOA:
WIOA is ontworpen om werkzoekenden te helpen toegang te krijgen tot werkgelegenheid, onderwijs, opleiding en ondersteunende diensten om op de arbeidsmarkt te slagen. Het doel van WIOA is om de kwaliteit van de arbeidskrachten te verbeteren en de economische zelfstandigheid te verhogen.

Na de workshops gaan Tom en ik lunchen bij Léa, een heerlijk Frans geïnspireerd restaurant met lokale producten, een aanrader!

lea-french-street-food

Tom brengt me, op weg naar Morton College, weer thuis.
Het is heerlijk om even alleen te zijn, wat te mailen, te lezen en te relaxen. Als Senyoung en Dylan thuis komen, voeren we geanimeerde gesprekken over de verschillen tussen Nederland en Amerika. Om 19.00 uur lekker eten en daarna bloggen. Morgen weer een dagje Morton College!

1. Jonneke Prins:
    12 oktober 2017
    Kijk eens! Dat prachtige ESL programma schrijven in een krachtige leeromgeving op het Triton:

*oefenen in echte situaties
    *de taalhandeling voorop: dus waarover? met wie? en met welk doel? en daarin ingebed de grammaticale patronen

Zo doe je dat in tweedetaalonderwijs.
    Zo doen we dat ook in Alfa Plus. Maar deze aanpak kan ook op andere niveaus. (Als me de tijd was gegund dan zou ik dit concept willen uitwerken op andere niveaus!)
    Het voorbeeld van het Triton zou prachtig passen in cursussen niveauverhoging.

groetjes, Jonneke
  2. Diana:
    13 oktober 2017
    Ik vraag me sf of WIJ zoooveel gebtuik maken ban digitale Tools in de klas?