Interessante ontmoetingen op Morton College

12 oktober 2017 - Oak Park, Verenigde Staten

Om 11 uur mag ik het tweewekelijks overleg van de staf bijwonen. Er worden allerlei zaken besproken zoals stand van groepen, aanmeldingen, roosters, marketing en financiën. Ook de organisatie van het ‘open house’ wordt kortgesloten. Het valt me op dat zaken hier snel geregeld worden. Alle ondersteuning voor het onderwijs zit hier bij elkaar en er zijn dus hele korte lijntjes. Daar kunnen wij nog wel wat van leren.

IMG_3711
Docenten hebben een aparte positie en vormen geen onderdeel van de staf, maar een aparte faculteit. Hier werken alleen parttime docenten, soms overdag, soms ’s avonds en zij hebben vaak een andere baan naast dit werk. Zij komen als team slechts 1 keer per semester bij elkaar. Alle docenten zijn verplicht bijscholing te volgen en moeten 12 uur op jaarbasis halen, waarvan 4 uur op digitaal gebied.
Na deze meeting, haast ik me naar de klas van Karolis Zukauskas. De studenten volgen een cursus Engels in deze ‘remedial’ klas. Waarom een ‘remedial’ klas? Als studenten zich aanmelden voor een opleiding bij Morton College, wordt een ACCUPLACER-test afgenomen. Hiermee wordt het niveau van lezen, schrijven en rekenen bepaald. Als een student te laag scoort, krijgt hij eerst de kans het niveau op te krikken naar het niveau dat nodig is voor het college. Deze les omvat een deel grammatica (het werkwoord) en een deel lezen. Studenten lezen samen het boek: ‘The fugue’ van Gint Aras. Het blijkt dat dit boek geschreven is door de docent :) Elke student moet dit boek lezen en de docent houdt de vorderingen bij. Heel bijzonder om mee te maken dat het muisstil is in de klas en iedereen geconcentreerd leest. Na 10 minuten vertellen studenten in duo’s aan elkaar wat ze gelezen hebben. Hierbij moeten ze zoveel mogelijk aan één stuk doorpraten. De docent geeft na afloop een compliment en vertelt dat hij blij is te zien dat iedereen vorderingen maakt met de taal. Omdat ik een lunchafspraak heb met afdelingsmanager Derek van het college, ga ik iets eerder weg en bedank de groep voor hun gastvrijheid. Derek blijkt een fervent lezer te zijn van Russische literatuur of literatuur over Rusland en schrijft hierover blogs. Hij is dan ook bijzonder verrast dat ik momenteel het boek ‘Het achtste leven’ van Nino Haratischwili aan het lezen ben, een monumentaal Tolstojesk familie-epos dat zes generaties omspant tussen 1900 en nu. Altijd heerlijk om mensen te ontmoeten met een passie voor boeken!

Voor ik naar mijn volgende afspraak ga, heb ik nog even tijd om in de boekhandel van de school rond te neuzen. Tot mijn verrassing blijkt de winkel omgetoverd te zijn in een Halloweenshop. Overal hangen spinnen, geraamtes, zombies, vleermuizen, spoken etc. Af en toe beweegt een geraamte, een weerwolf springt ineens op… (zie video) Toch wel schrikken als je dit niet verwacht :)

IMG_3704  IMG_3698  IMG_3700  IMG_3703

Om 3 uur ben ik bij Irene, coördinator van het project CARE (Community Adult Reading Experience). Dit project is een vrijwilligersproject waarbij getrainde vrijwilligers volwassen leerders ondersteunen met lezen, schrijven en rekenen. Vrijwilligers moeten eerst verplicht een scholing van 15 uur volgen vooraleer ze iemand kunnen begeleiden. De begeleiding is óf individueel óf in groepjes óf als assistent in de reguliere lessen. Deze werkwijze doet sterk denken aan de werkwijze van taalvrijwilligers bij Taal voor het Leven. De vrijwilligers hier krijgen naast de training 4 keer per jaar een extra trainingsmodule aangeboden. Ook worden ze een paar keer per jaar in de bloemetjes gezet. Volgens Irene is dit de manier om vrijwilligers aan je te blijven binden. Ze voelen zich op deze manier bijzonder gewaardeerd en willen zich dan ook langer blijven inzetten. Ik word overladen met informatie en materiaal en zal dit zeker delen met mijn collega’s. De komende week zal ik met Irene zeker en vast nog meer gesprekken voeren.
Een ander uniek project bij het Morton College is de Steamers Club. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, the Arts and Mathematics. Dit programma is bedoeld voor kinderen van 6-9 en 9-12. Dit programma is onderdeel van ‘community education’: een breed scala aan lessen voor burgers voor plezier, leven lang leren en persoonlijke verrijking. Bijzonder aan de Steamers club is dat deze lessen op zaterdag worden gegeven en de ouders op datzelfde moment Engels (ESL) kunnen volgen. Zo krijgen ouders met kinderen ook de kans hun taal te verbeteren.
Tom brengt me na deze drukke dag weer veilig thuis. Vanavond eten we pizza van de beste pizzaboer uit Oak Park. Het smaakt goed maar onze ‘pizza di papa originale’ blijft toch de lekkerste, Gert Jan!
Op naar morgen, weer een dag vol nieuwe indrukken!

1. Jonneke Prins:
    13 oktober 2017
    Les T2 voor kinderen verbinden met les T2 voor ouders en dat voor beiden op dezelfde tijd. We deden het lang geleden. Op het Kellebeek College heeft Veronica Coppens er ervaring mee en Margo Vermeer ook. Wim Tetteroo doet het nu in Bergen op Zoom, omdat de gemeente het stimuleert. Als een gemeente het niet stimuleert, gebeurt het niet. Nu onder Taal voor het Leven zijn er naar mijn idee mogelijkheden om dit concept, gefinancierd en wel, weer op te pakken
    Niet alleen inburgering is ons ding mensen!
  2. Sonja:
    13 oktober 2017
    Hier vindt dit op zaterdag plaats en dat maakt het mede succesvol!
  3. Gert Jan:
    13 oktober 2017
    Haha, ik maak graag weer pizza als je er thuis bent schatje.