Inspiratie bij College Lake County

18 oktober 2017

Na een rit van ongeveer 70 km komen we aan bij College Lake County. Hier ga ik vandaag inspiratie opdoen bij de afdeling volwasseneneducatie. Tom en ik worden hartelijk verwelkomd door Arlene Santos-George, de afdelingsmanager van de afdeling VE. Tijdens de lunch, bereid en geserveerd door studenten van het CLC, geeft ze wat algemene informatie over de afdeling.

IMG_3917  IMG_3913
Later ontmoet ik de staf van de afdeling en laat me bijpraten over de bijzondere gang van zaken bij deze afdeling. Sinds 2 jaar werkt de afdeling intensief samen met een aantal beroepsopleidingen o.a. ‘Healthcare’. Bij deze opleidingen komt het vaak voor dat basisvaardigheden van studenten onvoldoende ontwikkeld zijn. Om deze studenten te helpen, assisteert een docent ‘Basic skills’ de docent ‘Healthcare’.

IMG_3914

Deze vorm van co-teaching werkt bijzonder motiverend, zowel voor de studenten als de docenten. Van de docent ‘Basic skills’ wordt veel creativiteit en flexibiliteit verwacht want zo iemand moet direct kunnen inspringen op de vraag van de studenten. Naast de co-teaching is er ook nog een aparte support-class. Hier kunnen alle studenten van de opleiding gebruik van maken. De resultaten van deze aanpak zijn zeer positief. Er zijn veel minder schoolverlaters en de opstap naar een vervolgopleiding wordt vergemakkelijkt. Wat mij betreft, liggen hier ook volop kansen voor onze afdeling basiseducatie in samenwerking met ons MBO. Lijkt me alleszins de moeite waard om dit te onderzoeken.
’s Middags maak ik nog kennis met de directeur van CLC, samen met nog 2 andere internationale gasten, Pam uit Nederland en Lin We uit China. Pam is hier met hetzelfde uitwisselingsproject als ik en het is fijn om met elkaar onze ervaringen uit te wisselen. We spreken af binnenkort met elkaar contact op te nemen.
Na ons bezoek aan CLC, halen we Aart op bij het Morton College. Hij gaat vanavond met ons mee naar het ‘Spoken Word’ op de highschool van Bridget.
Thuis worden we verwend met een typische Chicago-pizza met twee heerlijke salades. Om 6 uur worden we verwacht bij de (OPRF) Oak Park and River Forest High School (http://www.oprfhs.org)

IMG_3916  IMG_3915
Een unieke avond, vol poëzie, waar je af en toe kippenvel van krijgt. Groepjes studenten brengen, met choreografie omklede, zelfgemaakte gedichten ten tonele. Thema van deze avond: ‘What we miss’. Allerlei onderwerpen passeren de revue: relaties, scheiding, dood, zelfmoord, vriendschap….
Ook Bridget is één van de performers. Het is mooi om deze jonge mensen vol overgave op dit podium te zien. Het publiek is er stil van…
Ik voel me een geluksvogel dat dit zomaar op mijn pad komt!