Kennismaken met Morton College

10 oktober 2017 - Cicero, Verenigde Staten

Om 7.30 uur rijden Tom en ik naar het Morton College in Cicero. Ook al is het maar op 6 km afstand, toch duurt het een half uur voor we arriveren. Morton College is een community college waar diverse programma’s worden aangeboden.

IMG_3670

Naast loopbaanprogramma’s zijn er ook transferprogramma’s en volwasseneneducatie.
Vandaag mag ik een lesbezoek brengen aan één van de transferprogramma’s. Deze tweejarige curricula zijn bedoeld voor studenten die van plan zijn om over te stappen naar vierjarige hogescholen of universiteiten om een bachelorgraad te verkrijgen. Eén van deze opleidingen is ‘Assistent Fysiotherapie’. Het bijzondere aan deze opleiding is dat studenten óf doorstromen naar een hogeschool óf het beroep van assistent fysiotherapie gaan uitoefenen. Jennifer Peff laat me een kijkje nemen in de praktijkles met 13 studenten. Nu weet ik alles af van het rotatormanchet :)  Het viel me op dat de studenten met bijzonder veel discipline de oefeningen uitvoerden. Jennifer maakte ook gebruik van filmpjes via het digibord en…. zoals het bij ons ook vaak gebeurt: internet was te sloom om de filmpjes in een goed tempo te vertonen. Jennifer had dit blijkbaar voorzien want op een USB-stick had ze een reservefilmpje achter de hand.

IMG_3676

Om 10 uur zou ik een gesprek hebben met de ‘President’ van Morton College maar deze afspraak werd verzet naar donderdag. Mooie kans om met Tom het aanbod volwasseneneducatie door te nemen.
1.       ABE (Adult Basic Education): dit zijn de basisvaardigheden lezen, schrijven en wiskunde. Het niveau waar studenten naar toe werken is te vergelijken met MAVO-niveau. Hierna kunnen studenten doorstromen naar het GED programma. Cursussen zijn gratis.
2.       GED (General Educational Development): deze lessen helpen de studenten zich voor te bereiden op GED-examens: wiskunde, wetenschap, sociale studies, kunst / literatuur en schrijfvaardigheden. Studenten die slagen voor GED, hebben toegang tot een college of universiteit.
3.       ESL (English as a second language): studenten met een andere moedertaal dan Engels kunnen op 6 verschillende niveaus Engels leren spreken, luisteren, lezen en schrijven. Na een niveautest kan een student geplaatst worden in één van de groepen. De lessen zijn voor iedereen gratis. De lessen worden zowel ’s avonds als overdag gegeven, op diverse locaties binnen de regio. Alle cursussen duren acht weken lang en studenten komen twee keer per week bij elkaar voor een totaal van 6 uur per week.
4.       Project CARE (Community Adult Reading Experience): dit is een vrijwilligersprogramma voor volwassenen die volwassen studenten helpen met het lezen en schrijven van Engels.
5.       ‘Bridge to Healthcare Careers Program’: studenten worden voorbereid voor een studie bij Morton College Healthcare. Hier komen studenten die nog onvoldoende basisvaardigheden hebben om de opleiding te volgen. Met behulp van ‘gezondheidsmateriaal’ worden de basisvaardigheden verbeterd.
Vooraleer we aan het middagprogramma beginnen, lunchen we in de kantine.

IMG_3672

Senyoung heeft vanochtend een heerlijke salade en croissant voor me klaargemaakt. Wat word ik in de watten gelegd! Dat wordt weer wennen als ik thuis ben :)
’s Middags volg ik een workshop met als titel: ‘Working with students with disabilities’. In 1990 trad in de VS een wet in werking die de gelijke behandeling van mensen met een handicap beoogde te waarborgen. Deze Americans with Disabilities Act (ADA) verplicht werkgevers en overheden om redelijke aanpassingen te bieden, zodat mensen met een handicap niet worden benadeeld op grond van hun beperkingen. Scholen moeten zich vanzelfsprekend ook aan deze wet houden.
Ashanta Marshall, directeur van het ‘Disability Center van het Daley College Chicago’ geeft aan de hand van allerlei praktijkvoorbeelden handvatten voor leraren, decanen, begeleiders etc. Interessant om te horen welke faciliteiten geboden worden aan studenten met een beperking. Een paar voorbeelden: gebarentolk bij dove studenten, notulisten bij studenten die door de een of andere beperking geen notities kunnen maken, extra faciliteiten voor dyslexie etc.
Na deze workshop zit de dag erop bij Morton College.

IMG_3681   IMG_3688

In de stromende regen rijden we richting Oak Park. Senyoung wacht op ons met een lekkere rijstmaaltijd. Na het eten mijn eerste ‘werkblog’ schrijven en dan naar bed. Morgen staat een bezoek aan een andere school op het programma. Ik ga het beleven!

1. Diana:
    11 oktober 2017
    Hoi Sonja,
    Met name het stukje over volwasseneneducatie is interessant.
  2. Hans Franken:
    11 oktober 2017
    Hoi Sonja,
    Wat een boeiend verslag! Knap dat je al deze indrukken die je opdoet nog kunt verwerken en met ons kunt delen.
    Groeten,
    Hans
  3. Frank Kerstens:
    12 oktober 2017
    Hoi Sonja,
    fantastisch om al deze verhalen (zowel privé als zakelijk) te lezen. Laat ik er geen doekjes om winden: wat ben ik jaloers op je! Geniet en leer veel en ik hoor het graag als je terug bent.
    Mvg,
    Frank
  4. Jonneke Prins:
    12 oktober 2017
    Dat ESL programma: gratis en op maat voor iedereen die dat nodig heeft. Mooi!
    Geniet nog. Ik volg je volgende week op m'n gmail. als het kan.