Bijzondere ontmoetingen op Morton College

17 oktober 2017

De dag begint bij Morton College met het eten van een 'tamale'. Dit is een traditioneel hartig of zoet gerecht uit Mexico. Gisteren had ik met Maria , de programmaspecialist van volwasseneneducatie, een gesprekje over eten. Zij vertelde toen over dit traditionele gerecht uit haar thuisland en beloofde me dit voor me mee te nemen. Deze tamale bestaat uit een in maïsblad gestoomde maïsdeegrol met of zonder vulling. De rol kan gevuld worden met: vlees, groenten, kaas, fruit of rijst. Vaak worden deze op smaak gebracht met chilipepers. Voor mij heeft Maria een tamale, gevuld met groenten en kaas meegenomen. Het smaakt een beetje pittig en ik vind het heerlijk.

IMG_3872

Vandaag staan er 2 bezoeken op het programma. Als eerste mag ik de les bijwonen in een bijzondere groep van Adult Education bij Morton College. Ann Lewis en Joe Buongiorno begeleiden 15 studenten met een verstandelijke beperking. Sinds 1,5 jaar volgt deze groep lessen ‘skills for daily living class’ bij dit college, gecombineerd met sport.

IMG_3876  IMG_3877

De stuwende kracht achter dit initiatief is Mary Jo Buongiorno. Zij werkte eerder als docent op het voortgezet speciaal onderwijs en vond het oneerlijk dat deze jongeren hierna geen scholingsmogelijkheden meer hadden. Op haar 60-ste ging ze met pensioen en begon de onderhandelingen om dit initiatief van de grond te krijgen. Samen met haar man en een ex-collega runt ze nu deze groep. Het feit dat deze studenten in Morton College deel uitmaken van de populatie van deze school, geeft hen meer zelfvertrouwen en ze voelen zich dan ook echt ‘student van het Morton College’. Zoals ik eerder schreef, worden de lessen gecombineerd met sport. Tijdens de trainingen zijn ook andere studenten aanwezig en er ontstaan op deze manier bijzondere vriendschappen.
Op dit college spelen ze o.a. bocce en voetbal en ze hebben een speciaal voetbalteam waarmee ze ook in competitie spelen. Op hun facebookpagina zijn allerlei mooie verhalen te lezen: https://www.facebook.com/mcspecialolympics/

team morton olympics

Na de lunch, heb ik een afspraak met de ‘President’ van Morton College. Dr. Fields is een bijzonder aardige man die sinds januari 2016 aan dit college leiding geeft. Ons gesprek verloopt heel geanimeerd en dr. Fields toont veel interesse in de manier waarop in Nederland het onderwijs ingericht is. Naar mijn ervaringen in USA en in het bijzonder Morton College is hij natuurlijk heel benieuwd. Fijn om te kunnen vertellen dat ik me hier heel welkom voel, me prima vermaak en heel veel opsteek van de Amerikaanse collega’s. Mijn cadeautje vanuit ROC krijgt een bijzonder plekje op zijn kantoor. Bij mijn vertrek, worden nog foto’s gemaakt en krijg ik een presentje voor thuis.

IMG_3880

Senyoung verrast ons weer met een heerlijke Koreaanse maaltijd. Na het eten heb ik een fijn gesprek met Bridget, de 15-jarige dochter, over haar idealen en haar toekomstbeeld. Morgenavond  zal ik naar haar luisteren op haar high school bij het 'spoken word'. Ben heel benieuwd!

1. Gerard Suijkerbuijk:
    18 oktober 2017
    Hoi Sonja,
    Zojuist jouw verhalen van de afgelopen dagen doorgelezen. ( wij zijn een dag of 5 naar Koblenz en Trier geweest).
    Prachtig hoor al die mooie belevenissen in de VS. het verzorgen van de presentatie zal best spannend geweest zijn, zonder iemand waar je op terug kunt vallen.
    Fijn dat het goed gelukt is. Nog een paar mooie dagen daar en ik ben vooral benieuwd of je voor ons bruikbare informatie mee terug kunt brengen.