Dagje Oak Park en Frank Lloyd Wright

9 oktober 2017 - Oak Park, Verenigde Staten

Vandaag is het ‘Columbusday’, een herdenkingsdag in verschillende landen in Latijns-Amerika, de Verenigde Staten en Spanje, waarop men de aankomst van de Italiaanse ontdekkingsreiziger in Spaanse dienst, Christoffel Columbus, op het continent Amerika op 12 oktober 1492 herdenkt. Columbusday wordt op die dag gevierd, behalve in de Verenigde Staten, waar Columbusday op de tweede maandag van oktober valt. Tom vertelde me dat deze dag een omstreden feestdag is omdat de Native Americans in Columbus het symbool van het begin van de onderwerping van de oorspronkelijke bevolking in Amerika zien. Hoe dan ook, we hebben een vrije dag :) en ik wil graag wat rondwandelen in Oak Park.

IMG_3666

Vandaag ga ik architectonische werken van Frank Lloyd Wright bekijken. Omdat Tom al eerder de rondleiding gevolgd heeft, besluit ik om deze trip in mijn eentje te doen.
Wright was een Amerikaanse architect en ontwerper, wiens ideaal de organische architectuur was, d.w.z. de architectuur in harmonie met de natuurlijke omgeving, geïnspireerd door het Amerikaanse platteland. Gebouwen zijn gekenmerkt door geometrie en horizontaliteit in de opbouw. Met deze woningen ontwikkelde hij zijn eigen ‘prairie style’. Zijn eigen huis in Oak Park ontwierp en bouwde hij in 1889 toen hij pas 22 jaar oud was. Hij breidde het huis steeds verder uit naarmate zijn gezin groeide. In 1898 voegde hij er een studio aan toe. Wright gebruikte het huis en de studio als plek om te experimenteren. In dit huis woonde hij met zijn vrouw Catherine en 6 kinderen. De rondleiding door het huis is indrukwekkend.

IMG_3649  IMG_3656  IMG_3664  IMG_3654

Een van de meest bijzondere ruimten in het huis is de speelkamer die hij voor de kinderen bouwde. De kamer bevat onder andere een vleugelpiano die is weggestopt onder de trap en een hoog gewelfd plafond. Er is een innovatieve tussenverdieping op de tweede etage. Deze werd gebruikt als staplaats voor een koor of als zitplaats voor het publiek als de kinderen een toneelstuk speelden.

kinderkamer wright

Ook de studio met bibliotheek en tekenkamer is de moeite waard. Er zijn lange open kamers met natuurlijk licht, glas-in-loodramen en gewelfde plafonds. In deze tekenkamer ontwierp hij ook de Unity Temple.
Dit was Frank Lloyd Wrights eerste grote openbare gebouw en het wordt nog steeds beschouwd als een van zijn grootste prestaties. Unity Temple is een kerk in Oak Park. Ik kom gelukkig op het goede moment om deze tempel te bezoeken. Sinds juli is een bezichtiging weer mogelijk, na een renovatie van 2 jaar en 25 miljoen dollar. Toen Wright deze kerk ontwierp, met een kubisch ontwerp, was dat voor die  tijd heel revolutionair.  Aan de buitenkant te zien verwacht je niet dat er binnen in het gebouw een kerk aanwezig is.

IMG_3624  IMG_3626  IMG_3638

IMG_3640  IMG_3642

Het gebouw is gemaakt van gietbeton en het heeft geen echte gelijkenis met andere bestaande religieuze architectuur. Wright ontwierp alles, inclusief de glas-in-loodramen en de meubels. Om geluid te verminderen, zijn er geen ramen op straatniveau. De ruimtes zijn ontworpen om efficiënt te zijn, maar visueel groot. Deze tempel is nog steeds eigendom van en wordt gebruikt als een kerk door de Unitarian Universalist Congregation.
Andere bekende werken van Wright zijn het Imperial Hotel (Tokio) en het Guggenheim Museum (New York).
Na deze rondleidingen word ik opgehaald door Tom en rijden we naar huis. Heerlijk even tijd voor mezelf nemen, wat lezen en wat bloggen. Om half 7 word ik verwacht voor het diner.

IMG_3669

Tot mijn verrassing blijkt dat Senyoung heerlijk Koreaans heeft gekookt! Smullen geblazen!

Morgen de eerste werkdag op het Morton College. Ben heel benieuwd....

1. Gert Jan:
    10 oktober 2017
    mooi stukje weer. Fijn dat je ook geniet van de schoonheid om je heen (en van het lekkere weer blijkbaar...)
  2. Jonneke Prins:
    12 oktober 2017
    Mooi die kerk gebouwd door architect Frank Lloyd Wright. Intimiteit en strakke horizontale (Let op de symboliek!) lijnen. De Unitarian Congregation zijn een gemeenschap van vrijzinnig protestanten. Hun gedachtengoed en stijl van geloven doet denken aan de Remonstranten in Nederland.